może tu
    • 22 MAR 23
    Od Korczaka do Kulmowej. Dziecko i „język wczesnej edukacji”

    Od Korczaka do Kulmowej. Dziecko i „język wczesnej edukacji”

    Informujemy, że w dniach 23-24 marca 2023 r. na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Szczecińskiego odbędzie się V Ogólnopolska Konferencja Naukowa: Od Korczaka do Kulmowej. Dziecko i „język wczesnej edukacji” organizowana przez Katedrę Wczesnej Edukacji.

     

    Konferencja związana jest z dziewięćdziesiątą piątą rocznicą urodzin, poetki Joanny Kulmowej, autorki sztuk o Korczaku, i setną rocznicą wydania dylogii Janusza Korczaka (Król Maciuś Pierwszy i Król Maciuś na wyspie bezludnej). Wybór Korczaka i Kulmowej, mistrzów słowa i dialogu pedagogicznego, nie jest przypadkowy. Janusz Korczak, walcząc o równe prawa dla dziecka, wprowadził nowy język do literatury dla dzieci. Joanna Kulmowa, wzorem Korczaka, uczyniła dyskurs wychowawczy dyskursem literackim. Oboje odwrócili porządek komunikacji między dzieckiem i dorosłym, powierzając dziecku i jego językowi główną rolę w odrodzeniu duchowym człowieka.

     

    Konferencja ma charakter interdyscyplinarny, adresowana jest do pedagogów, psychologów, literaturoznawców, językoznawców, socjologów, wszystkich osób zainteresowanych pedagogiką dziecka i pedagogiką wczesnej edukacji. Konferencja ma ukazać wpływ pedagogiki wczesnej edukacji na konwergencję innych dyscyplin społecznych i humanistycznych, unaocznić jej ogromną wagę, ewidentną użyteczność i spektakularny wpływ na kształtowanie podmiotowości człowieka i jego całożyciowego rozwoju.

     

    Celem konferencji będzie pogłębienie wiedzy na temat aksjologiczno-kulturowego „języka wczesnej edukacji” w dzisiejszej Polsce. Termin ten, postrzegany w wymiarze praktycznym obejmować będzie następujące obszary edukacji: edukację językową i literacką, edukację matematyczno-informatyczną, edukację społeczno-przyrodniczą, edukację artystyczną z szeroko pojętą edukacją muzyczną, plastyczną i techniczną, edukację fizyczną i zdrowotną. „Język wczesnej edukacji” łączyć się będzie z „językowym obrazem świata” dziecka, zdefiniowanym przez wybitnego językoznawcę i etnologa, Jerzego Bartmińskiego jako „określony sposób odwzorowywania świata, dany w pojęciowym rozczłonkowaniu zawartym w języku ujmującym ten świat”. Potraktowany zostanie jako priorytetowy obszar rozwoju społecznego człowieka i jego funkcjonowania w świecie kultury cyfrowej.

     

    Hasłem konferencji będą pedagogiczne myśli Janusza Korczaka i Joanny Kulmowej, które podkreślają konieczność podjęcia nowych „narracji pedagogicznych” związanych ze zmianami społecznymi, wartością dzieciństwa i ważną rolą kompetencji językowych i komunikacyjnych dziecka we współczesnym świecie.

     

    Tożsamość pedagogiczna Korczaka i Kulmowej, zainteresowanie dzieckiem i wychowaniem, artyzm polszczyzny która staje się dzisiaj najdoskonalszym wzorem do naśladowania, wymagają przypomnienia i naukowej refleksji. Uświadomienie roli języka we wczesnej edukacji wiąże się także z refleksją dotyczącą nadrzędności języka w poznawaniu świata, jego wpływu na aktywność twórczą dziecka.

    (Ze strony konferencji)

     

    Konferencja dofinansowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki w ramach programu DOSKONAŁA NAUKA – wsparcie konferencji naukowych (DKN/SP/547378/2022). Redaktorem wniosku o dofinansowanie konferencji jest dr hab. Urszula Chęcińska, prof. US z Instytutu Pedagogiki US.

     

    Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółowym, zaktualizowanym planem konferencji:

    V Ogólnopolska Konferencja Naukowa: Od Korczaka do Kulmowej. Dziecko i „język wczesnej edukacji”

     

     

Accessibility Toolbar