Przystępując do Pracowniczego Planu Kapitałowego (PPK) pracownicy mogą systematycznie gromadzić oszczędności z przeznaczeniem na ich wypłatę w momencie ukończenia 60 lat. Na oszczędności będą składać się wpłaty dokonywane z 3 źródeł:
Pracownicy mogą zadeklarować dokonywanie wpłat dodatkowych w wysokości do 2% wynagrodzenia brutto.
Istnieje możliwości obniżenia obowiązkowych wpłat podstawowych pracownika z 2% do 0,5%.
Wpłaty, które w ramach PPK finansuje pracodawca, stanowią w myśl ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychód uczestnika PPK podlegający opodatkowaniu. Pracodawca potrąci stosowny podatek z wynagrodzenia pracownika.
WAŻNE: Informacja dotycząca PPK [TUTAJ].
Dokument należy dostarczyć za pośrednictwem przełożonych lub osobiście do Działu Kadr US.
Kto może uczestniczyć w PPK?
Każdy pracownik może również przystąpić do PPK w dowolnym momencie składając pracodawcy deklarację. W przypadku osób nowozatrudnionych umowa o prowadzenie PPK zostaje zawarta nie wcześniej niż po upływie 14 dni zatrudnienia i nie później niż do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym upłynął termin 3 miesięcy zatrudnienia, chyba że pracownik złoży deklarację rezygnacji z uczestnictwa w PPK.
Instytucja finansowa zarządzająca PPK (UNIQA) otwiera uczestnikom Planu imienne rachunki, na których są gromadzone wszystkie wpłaty.
Każdy pracownik, bez względu na wiek, ma jednak możliwość rezygnacji z oszczędzania w PPK. Aby tego dokonać, powinien złożyć pracodawcy deklarację o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK w formie pisemnej.
Co 4 lata pracownik w wieku 18-54 lata będzie ponownie automatycznie zapisywany do PPK z możliwością rezygnacji.
Zarządzanie zgromadzonymi środkami – https://www.uniqa.pl/emerytura/ppk-dla-pracownika/
Wycofanie środków przez osoby uczestniczące w PPK
Oszczędności zebrane na rachunkach PPK stanowią w pełni prywatny i dziedziczony kapitał finansowy pracownika.
Pracownik może w dowolnym momencie wypłacić zgromadzone środki – także przed ukończeniem 60 roku życia. W wyniku złożenia wniosku o zwrot środków pracownik otrzyma zgromadzone przez siebie oszczędności, pomniejszone o:
W trakcie gromadzenia oszczędności uczestnik PPK ma możliwość wcześniejszej wypłaty środków ze swojego rachunku w dwóch szczególnych sytuacjach życiowych:
przed ukończeniem 45 roku życia, raz w trakcie uczestnictwa w PPK można wypłacić do 100% wartości środków zgromadzonych w PPK, aby pokryć wkład własny do kredytu na zakup domu lub mieszkania. Konieczny jest zwrot całości wypłaconych środków w wartości nominalnej w ciągu 15 lat. Spłacanie należy rozpocząć nie później niż przed upływem 5 lat od wypłaty;
w takich przypadkach wypłata będzie dokonywana jednorazowo albo w ratach i nie podlega zwrotowi.
Wypłata środków z PPK po 60. roku życia
Pracownik po 60. roku życia może podjąć decyzję, czy chce wypłacić swoje środki zgromadzone na koncie oszczędnościowym, czy zamierza je nadal gromadzić. Jeśli zdecyduje się na wypłatę środków z PPK, wypłacana jest mu jednorazowo kwota 25 % oszczędności, a pozostałą część otrzymuje co miesiąc przez 10 lat (w co najmniej 120 ratach miesięcznych). Wypłaty nie podlegają opodatkowaniu. Konieczność zapłaty podatku pojawia się dopiero w przypadku, gdy uczestnik PPK chce wypłacić całą zgromadzoną sumę pieniędzy.
Przydatne linki dotyczące PPK:
Kto może być uczestnikiem PPK?
Uniwersytet Szczeciński automatycznie zgłosi do PPK wszystkich pracowników, którzy przed 1 kwietnia 2023 r. ukończyli 18 i nie ukończyli 55 lat.
Pracownicy, którzy ukończyli 55 rok życia i nie ukończyli 70 lat przed 1 kwietnia 2023 r. też mogą przystąpić do PPK. Wystarczy wydrukować i wypełnić „Wniosek o zawarcie umowy o prowadzenie PPK”*, a następnie złożyć podpisany dokument w Dziale Kadr Uniwersytetu Szczecińskiego.
Deklarację należy złożyć w Dziale Kadr Uniwersytetu Szczecińskiego od 1 marca do 31 marca br. Po tym terminie będzie również możliwe złożenie deklaracji, ale zacznie ona obowiązywać od kolejnego okresu rozliczeniowego.
Jak zgłosić chęć dokonywania wpłat dodatkowych?
Oszczędzając w PPK, w każdym momencie można zadeklarować wpłacanie dodatkowych środków, poza wpłatą podstawową wynoszącą 2% wynagrodzenia brutto. Zwiększenie wpłat może zmienić wartość zgromadzonych środków, zwłaszcza w długim okresie. Sprawdzenia w jaki sposób dodatkowe wpłaty wpływają na poziom zgromadzonych środków można dokonać wykorzystując kalkulator UNIQA.
Przy zmianie pracodawcy ustawa o PPK przewiduje kilka scenariuszy dotyczących dotychczasowego rachunku PPK i środków tam zgromadzonych.
Zainteresowani mogą skorzystać ze specjalnych szkoleń dot. Pracowniczych Planów Kapitałowych.
Więcej: https://www.mojeppk.pl/szkolenia/szkolenia-online.html
Informujemy, że pracownicy Uniwersytetu Szczecińskiego, którzy ukończyli 18 i nie ukończyli 55 lat mogą złożyć wniosek o rezygnację z uczestnictwa w Planie PPK.
„Deklarację o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK”* należy złożyć w Dziale Kadr Uniwersytetu Szczecińskiego od 1 marca do 31 marca br.
Po tym terminie będzie również możliwe złożenie rezygnacji, ale zacznie ona obowiązywać od kolejnego okresu rozliczeniowego.
*Jakiekolwiek dane zawarte w wypełnianych deklaracjach dot. PPK nie są udostępniane podmiotom zewnętrznym. Ich administratorem jest wyłącznie Uniwersytet Szczeciński.
Zapraszamy do zapoznania się z odpowiedziami na najczęściej zadawane pytania: FAQ
Dział Kadr:
Nauczycieli akademickich obsługują:
mgr Dorota Burdzy
tel. 91 444 13 26
dorota.burdzy@usz.edu.pl
mgr Urszula Jankowska
tel. 91 444 13 27
urszula.jankowska@usz.edu.pl
mgr Maria Jolanta Kapuścińska
tel. 91 444 13 36
maria.kapuscinska@usz.edu.pl
Sprawy pozostałych pracowników uczelni załatwiają:
Anna Kolec
tel. 91 444 11 83
anna.kolec@usz.edu.pl
mgr Elżbieta Szkudlarek
tel. 91 444 13 30
elzbieta.szkudlarek@usz.edu.pl
Dział Płac:
mgr Ilona Kochanowicz
tel. 91 444 13 45
ilona.kochanowicz@usz.edu.pl
mgr Elżbieta Tkaczyk
tel. 91 444 11 25
elzbieta.tkaczyk@usz.edu.pl
W związku z wdrażaniem Pracowniczych Planów Kapitałowych na Uniwersytecie Szczecińskim, rozpoczynamy akcję informacyjną dla osób zatrudnionych na naszej Uczelni. Uprzejmie prosimy Państwa o zapoznanie się z udostępnionymi informacjami.Czytaj więcej →
Zapraszamy pracowników Uniwersytetu Szczecińskiego do udziału w spotkaniach on-line na platformie MS Teams dot. działania programu Pracowniczych Planów Kapitałowych. Specjaliści AXA TFI wyjaśnią jego zasady (10-15 minutowa prezentacja) oraz – w pozostałej części otwartego spotkania – odpowiedzą na pytania.Czytaj więcej →
Do 10 kwietnia 2021 roku Uniwersytet Szczeciński powinien w pełni wdrożyć Pracowniczy Plan Kapitałowy. Pod koniec ubiegłego roku ukończyliśmy prace nad pierwszym etapem wprowadzania PPK, podpisując umowę o zarządzanie PPK z AXA TFI S.A.Czytaj więcej →